Basso vaihtuu puhelimeen, kun Joni Saarinen aloittelee työpäiväänsä ja pääsee yhteen lempipuuhistansa, eli auttamaan ja neuvomaan yritysasiakkaita näkyvyysasioissa. Hän on Roudalla asiakaspäällikkönä ja auttaa muun muassa yrittäjiä kotisivujen suunnittelussa, uudistuksessa ja kehittämisessä

Joni tietää kertoa, miksi ja miten kotisivuja kannattaa kehittää. Hän auttaa asiakasta ymmärtämään, mikä toimii juuri kyseisen asiakkaan yrityksen kotisivuilla ja mihin kannattaa panostaa. Joni kokee työnsä olevan sekä asiakkaan neuvontaa oikean suunnan löytämiseksi että asiakkaan ajantasalla pitämistä nykypäivän trendeistä ja markkinointiin liittyvistä asioista. 

Kotisivujen kehittäminen jatkuu ensijulkaisun jälkeen ja sen kehitystyön tulisikin olla säännöllistä ja jatkuvaa tekemistä.  Käyttötottumukset, teknologia ja tietoturva muuttuvat kaiken aikaa. Lisäksi sivujen päivittämisen pitää olla helppoa. Asiakkaan yritystoiminannassa tapahtuvista muutoksista ja muista uusista sisällöistä halutaan kertoa nettisivuilla pikaisesti. Kotisivujen täytyy olla ajan tasalla joka päivä.

– Ostoksia suunnitellaan ja vertaillaan yhä enemmän kotona, joten kotisivujen pitää ensinnäkin olla löydettävissä ja sivuilla pitää kertoa tuotteista ja palveluista sekä yrityksestä riittävästi, kertoo Joni. 

Sivustovaatimukset ovat melkoiset, mutta asiakkaan ei tarvitse itse osata uusinta tekniikkaa, vaan me autamme. 

–  Harvaa yrittäjää kiinnostaa itse kehittää kotisivuja. Minun tehtävänä on opastaa, mitä voidaan parantaa tai mitä voidaan tehdä toisin. On tärkeää kuunnella asiakkaan toiveita ja ymmärtää erilaisia tarpeita ja yrityksiä, kertoo Joni. 

–  Tuntuu kummalta, mutta nykyäänkin vielä on tahoja, jotka pitävät kotisivuja vain ”pakollisena pahana”. Silloin muistutan, että tänä päivänä kotisivut on lupaus olemassaolosta, kertoo Joni.

On tärkeää kuunnella asiakkaan toiveita ja ymmärtää erilaisia tarpeita ja yrityksiä, sillä vain näin voimme tarjota heille juuri oikeanlaista tukea ja apua, Joni summaa.

Saarinen on viihtynyt Roudalla jo kahdeksan vuotta, joten hän tietää mistä puhuu. Aiemmin soittohommien ja soittimien myynnin parissa ison osan elämästään viettänyt Joni vaihtaa töihin tullessaan kielisoittimet puhelimeen ja soittelu jatkuu täten myös aktiivisen asiakashankinnan merkeissä. Erityppisten myynti- ja asiakaspalvelu hommien parissa jo pitkään toiminut Joni on kasvanut yrittäjäperheessä ja siksi ymmärrystä löytyy myös yrittäjän päästäkin katsottuna. 

Verkkosivut palveluna

Roudalla on runsaasti tyytyväisiä kotisivuasiakkaita ja sivujen ostaminen on helppoa. 

Yritysten tarpeet saattavat olla samankaltaisia, mutta koska palveluntarjoajia on paljon, on myös yhtä paljon erilaisia toimintatapoja, voi kotisivujen ostaminen tuntua vaikea kulkuiselta viidakolta. 

– Meillä on selkeä hinnoittelu, tehokkaat toimintatavat, ajantasalla olevat järjestelmät ja hyvä tarpeiden kartoitus, jolloin lopputuloksesta voi odottaakin priimaa, kiteyttää Joni. 

– Jokainen asiakas on erilainen. Tiedämme myös, että esimerkiksi monilla yrittäjällä on rajatut tunnit käytössään. Meidän kauttamme saa kaikilta osin toimivat verkkosivut luotettavasti ja nopeasti, kertoo Joni. 

Osa asiakkaista hyödyntää verkkosivuja yhteydenotto- ja myyntikanavana, jolloin ei riitä, että sivut on olemassa, vaan ne pitää saada myös tuottamaan. Osalle taas on tärkeää, että sivut tehdään nopeasti ja jatketaan kehitystä myöhemmin. 

– Kun sivuston käyttötarkoitus, asiakkaan toiveet ja tavoitteet ovat mahdollisimman tarkasti tiedossa, pääsemme toteuttamaan asiakkaalle parhaat mahdolliset sivut, Joni kuvailee.

Routa on näköalapaikalla ja saa ajantasaista tietoa uusimmista teknologioista ja käyttötottumuksista. Eri alojen yrittäjiltä myös opitaan paljon. 

– Voimme aidosti sanoa, että olemme ajan tasalla alan uusimmista tuulista ja tuotteemme ovat erinomaisia, kertoo Joni. 

Kotisivut ovat nykyajan näyteikkuna. Sivustoa kannattaa päivittää usein ja esimerkiksi some-feedien avulla sivuille saadaan ajankohtaista sisältöä. Etenkin pienyrittäjät ovat usein aktiivisia sosiaalisessa mediassa, jolloin feedeistä saadaan kaivattua ajankohtaisuutta kotisivuille, vinkkaa Joni. 

Kotisivuilla tehdään ensivaikutelma. Kun olen kartoittanut asiakkaan tarpeet, sävelet ovat selvät ja seuraava tiimi Roudalla ottaa ohjat ja sivujen varsinainen suunnittelu ja tuotanto voi alkaa. 

Parasta on se, kun saa yllätettyä asiakkaan positiivisesti, päättää Joni.  

Me routalaiset saamme työssämme auttaa sekä markkinoinnin ammattilaisia että oman toimensa ohella markkinointia tekeviä yrittäjiä. Tärkein tehtävämme on auttaa asiakkaitamme onnistumaan tavoitteissaan. 

Tutustu palveluihimme