Aaro Hallamurto on sisällöntuottaja, eikä tyhmiä kysymyksiä ole, kun hän laittaa asiaa paperille. Sen mikä toimii paperilla, on myös toimittava verkossa. Sisällöntuottaja asettuu asiakkaan saappaisiin, kun sivustoprojekti alkaa. 

Sanoma Markkinointi Roudalla Aaro on ollut sisällöntuottajana vuodesta 2018 lähtien. Tyypillinen työtehtävä on asiakkaan verkkosivujen sisällöntuotanto, jota hän tekee rautaisella kokemuksella. Sisällöntuotanto eli copywriting on esimerkiksi asiakkaan nettisivuille tai mainokseen tuotettavaa tekstiä. Silloin ei riitä, että osaa tuottaa mainostekstiä, vaan tarvitaan ymmärrystä selailutavoista, avainsanoista ja hakukoneista. 

Aaron työura Sanoma Markkinointi Roudalla alkoi 2017 asiakaspäällikön tehtävistä, mutta vaihtui sisällöntuotantoon, kun sellainen pesti tuli tarjolle. Nyt Aaro takoo tekstiä niin verkkoon kuin printtiin. Kirjoitustyön duunari on sekoitus luovaa hippeilyä ja tiukkaa tuotantoa. 

Jokainen projekti alkaa aktiivisella keskustelulla asiakkaan kanssa. Asetun hyvinkin erilaisten veijareitten saappaisiin ja ideoita pitää syntyä toimialasta riippumatta.

Taustaltaan Aaro on hilpeä humanisti, joka on tehnyt niin teatteria kuin spiikkauksia. Sydän sykkii kuitenkin verkkosivuille ja sanat taipuvat näppikseltä digimaailmaan sopiviksi. 

- Nettisivuilla on eri säännöt kuin lehtiartikkeleissa. Se, miten asiat esitetään, jäsennellään ja kirjoitetaan teknisesti, korostuvat sisällöntuotannossa.

Aaro toimii tiiviissä yhteistyössä websuunnittelijan kanssa, joka saa häneltä käsikirjoituksen sivuston tuotantoa varten. Asiakkaalle toimitetaan demosivusto, jotta teksti on todellisessa ympäristössä ja visuaalisuus tehostaa sanomaa. 

– Asiakkaan ei tarvitse ymmärtää, mitä taustalla tapahtuu, vaan me huolehdimme siitä, että sivusto toimii ja sitä on mukava selata, Aaro kertoo. 

- Nettisivut ovat monelle yritykselle se tärkein markkinointikanava tai jopa myyntipaikka. Sivuston tuotanto meidän kanssa on ennen kaikkea ketterää ja helppoa. 

– Projekti kestää tyypillisesti briefin jälkeen muutamia päiviä ja hinnat ovat kevyellekin budjetille sopivia. Asiakkaita ovat kaikenkokoiset yritykset aina remonttimiehistä siivoojiin ja kunta-asiakkaista keskisuuriin yrityksiin, kuvailee Aaro. 

Roudan työkulttuuri on Aaron mukaan tehokas, mutta luova. Hauskanpitoa tiimin kanssa on sopivassa suhteessa varsin hektiseen työarkeen. Vapaa-ajalla Aaro keskittää energiansa monenlaisen härö-rockin kuunteluun, joka tarjoaa sopivan terapeuttista vastapainoa nettisivujen sisällöntuotannolle.

-Minulle on tärkeää, että työssä on tilaa myös huumorille ja viikon tärkeimmälle aterialle, eli vähän paremmalle perjantailounaalle, kertaa Aaro.

Roudan toteuttama Kotipesä Sotkamo -sivusto nappasi kovatasoisessa kisassa pronssipokaalin. Finnish Web Awards palkitsi Suomen parhaiden nettisivujen suunnittelijat ja tekijät.

Lue lisää