Me routalaiset saamme työssämme auttaa sekä markkinoinnin ammattilaisia että oman toimensa ohella markkinointia tekeviä yrittäjiä. 

Keskusteluissamme nousee päällimmäiseksi usein sama teema: onnistumisen paineet yhä monimutkaisemmaksi käyvässä mainonnan maailmassa. 

Siksi meidän tärkein tehtävämme on auttaa asiakkaitamme onnistumaan mainonnassa. Tässä jutussa kerromme miten sen teemme ja millainen on tapamme palvella asiakkaitamme.

1 Aluksi: mistä tai keneltä mediaa kannattaa ostaa

  • Mediatoimisto, itse ostaminen – vai jokin muu

2 Näin Routa palvelee: suunnittelu ja mediat samalta luukulta

  • Vaihe 1: autamme kirkastamaan tavoitteesi
  • Vaihe 2: saat mediasuunnitelman ja ehdotuksen – ilman suunnittelumaksuja
  • Vaihe 3: autamme hoitamaan mainonnan suunnittelu- ja aineistorumban, mainostoimiston kanssa tai ilman
  • Vaihe 4: seuraamme kanssasi mainonnan onnistumista ja tuloksia

3 Tavoitteet ja markkinoinnin vuosikello ohjaavat parhaisiin tuloksiin

  • Esimerkkejä tavoitteellisen mainonnan onnistumisista

4 Luottokumppanin kanssa on helppoa aloittaa mainonta tai kokeilla uusia medioita

Aluksi: mistä tai keneltä mediaa kannattaa ostaa?

Mainostilan ostaminen on usein mainostajan kinkkinen kysymys numero yksi. 

Mediatilaa myyvät mediatalot ja mediatoimistot, mutta myös osa mainostoimistoista tarjoaa mediasuunnittelu- ja mediaostopalveluita. Lisäksi Google-, some- ja verkkomainonnan tarpeisiin palveluita tarjoavat erilaiset digitoimistot, Facebook- ja Google-mainontaa voi ostaa itsekin. 

Toimijoita on siis paljon ja mainostajan mahdollisuudet ovat liki rajattomat. Kuulostaa periaatteessa hyvältä, mutta kuviossa on mukana yksi iso mutta: mainonnan aloittaminen tai uusien medioiden kokeilu voi tässä viidakossa tuntua työläältä ja hankalalta. 

Pahimmassa tapauksessa kokenutkin markkinoija päätyy pyörittämään mainoksia samoissa medioissa kampanjasta toiseen, vaikka tehokkaampiakin keinoja asiakkaan tavoittamiseen olisi tarjolla.

Mediatoimisto, itse ostaminen – vai jokin muu?

Erilaisilla toimijoilla on omat vahvuutensa:

  • Mediatoimisto on mainio apu etenkin isompien kokonaisuuksien suunnitteluun: Esimerkiksi päivittäistavarakaupat ja operaattorit, jotka mainostavat suurilla valtakunnallisilla kampanjoilla läpi vuoden, hyötyvät mediatoimistoammattilaisten strategisesta ja pitkäjänteisestä vuosisuunnittelusta.
  • Jos mainostilan ostaa suoraan medialta itseltään, etuna on medioiden syvätuntemus. Mediatalot tuntevat eri medioiden ominaispiirteet kuin omat taskunsa ja siksi he osaavat suorilta käsin kertoa mistä asiakkaan tavoittaa, millainen viesti toimii missäkin mediassa ja kuinka pitkä kampanja-ajan tulisi olla. Usein myös kampanjoiden muokkaaminen reaaliajassa on helpompaa ja nopeampaa suoraan medialta ostettaessa.

Tässä kohtaa on hieman paukuteltava henkseleitä: Roudan vahvuus nimittäin on näiden maailmojen yhdistäminen. 

Rakennamme tarpeisiisi parhaan kokonaisuuden Sanoman laatumedioista, hakusana- ja somemainonnasta. Samalla pidämme huolen siitä, että kampanjasta syntyy asiakkaitasi puhutteleva kokonaisuus, joka tavoittaa tärkeimmät kohderyhmäsi riittävällä laajuudella.

Näin Routa palvelee: suunnittelu ja mediat samalta luukulta

Olemme käyttäneet paljon aikaa ja ajatusta palvelumallimme rakentamiseen ja onnistuneet mielestämme poimimaan rusinat pullasta kaiken kokoisille yrityksille. 

Meiltä saat yhdellä sopimuksella tutkittuun tietoon perustuvan mediasuunnitelman mediaostoineen, apua mainonnan tuotantoon ja kampanjan seurannan ja raportoinnin.

Koko prosessi sujuu näppärästi oman yhteyshenkilösi ja hänen apunaan toimivan ammattilaistiimin avulla. 

Miten kampanjan rakentaminen Roudan kanssa tapahtuu?

Vaihe 1: autamme kirkastamaan tavoitteesi

Yhteistyö Roudan kanssa alkaa useimmiten tapaamisella, jossa käymme läpi yrityksesi tarpeita ja haasteita. 

Mukana on oma yhteyshenkilösi ja lisäksi tarvittaessa insight-ammattilainen, joka tuo tiskiin ymmärrystä asiakkaistasi, heidän tavastaan käyttää mediaa ja ostaa, sekä siitä, miten voimme tavoittaa heidät parhaiten. 

Tapaamisessa keskustelemme kanssasi liiketoimintasi ja markkinointisi tavoitteista, tärkeimmistä asiakkaista ja kohderyhmistä ja siitä, millaista vuosikelloa mainonnan kannattaisi noudatella, jotta saat siitä parhaat mahdolliset tulokset.

Vaihe 2: saat mediasuunnitelman ja ehdotuksen – ilman suunnittelumaksuja

Kun tunnemme tavoitteet, kohderyhmän ja esimerkiksi budjetin antamat raamit, kokoamme tiimin, joka suunnittelee kampanjasi, jatkuvan mainonnan kokonaisuutesi tai molemmat – tarpeesi ja antamiesi reunaehtojen mukaan.

Suunnittelutiimissä ovat tarpeen mukaan oman yhteyshenkilösi lisäksi mukana mm.

  • asiakasymmärryksestä vastaava tutkimus- ja insight-ammattilainen 
  • mediaryhmien asiantuntijat, esimerkiksi TV-suunnittelija ja ohjelmallisen verkkomainonnan vastaava. 

Routa on osa Sanomaa, eli mediasuunnitelma koostuu Sanoman verkkomedioista, sanoma- ja aikakauslehdistä sekä radio- ja TV-kanavista tarpeesi, kohderyhmäsi, budjettisi ja yritykselle tärkeän alueen mukaan. Tarpeen ja kohderyhmäsi mukaan ehdotukseen sisältyy myös usein Google- ja some-mainontaa. 

Suunnitelman läpikäynnin aikataulu sovitaan jo ensimmäisessä tapaamisessa, eli tiedät jo etukäteen, milloin käymme mediasuunnitelman kanssasi läpi. 

Läpikäynnin jälkeen suunnitelmaa tarkennetaan kampanjabudjettisi ja mahdollisesti päivittyneiden tarpeidesi mukaan.

Vaihe 3: autamme hoitamaan mainonnan suunnittelu- ja aineistorumban, mainostoimiston kanssa tai ilman

Kun suunnitelma on hyväksytty, voimme käydä aineistojen eli mainonnan suunnittelun ja tuotannon kimppuun! Itse mainosten suunnittelussa ja tuotannossa on kaksi vaihtoehtoa: 

  • Jos apunasi on mainostoimisto tai markkinointitoimisto, toimitamme kumppanillesi ohjeet ja aikataulut mainonnan aineistojen suunnittelua ja tuotantoa varten. 
  • Jos et työskentele mainostoimiston kanssa, suunnittelemme ja tuotamme mainonnan aineistot joko suoraan meillä Roudalla, tai yhteistyökumppaneidemme avustuksella.

    Silloin homma toimii käytännössä niin, että saamme sinulta ohjeet ja pääviestit, minkä jälkeen saat nähtäväksesi ja kommentoitavaksesi suunnitelmat ja luonnokset. Kun kaikki on kunnossa, tuotamme mainokset ja toimitamme ne mediaan sovitussa aikataulussa. 

Sen jälkeen kampanja “menee liveksi”, eli lähtee pyörimään suomalaisten silmien ja korvien ulottuville. 

Vaihe 4: seuraamme kanssasi mainonnan onnistumista ja tuloksia

Sovimme kampanjan tavoitteista, seurannasta ja mainonnan onnistumisen mittareista kampanjan suunnittelun yhteydessä. 

Mainonnan tarkemmat mittarit määräytyvät aina tavoitteidesi mukaan, mutta tyypillisesti seuraamme kahdenlaisia asioita:

  • Mainonnan tavoittavuutta, eli montako kohderyhmään kuuluvaa ihmistä saamme kiinni.
  • Toimintaa, jota mainonta saa aikaan.

Jos tavoitteenasi on esimerkiksi houkutella uusia asiakkaita verkkosivuillesi tai kivijalkaliikkeeseesi, seuraamme, tavoittiko mainos riittävän määrän asiakkaita ja löysivätkö he oikeaan paikkaan. Jos näin ei tapahtunut, analysoimme, mikä meni vikaan, ja mitä voimme korjata jatkossa.

Mittareista ja työnjaosta kannattaa sopia jo kampanjasuunnittelun aikana, sillä esimerkiksi verkkosivuston analytiikkaa seurataan useimmiten mainostavan yrityksen sisällä. Jos haluat meidän auttavan sivustoliikenteen seuraamisessa, täytyy meille avata erikseen pääsy sivustosi analytiikkaan.

Kaikkein tärkein mittari on tietenkin myynnin kehitys, ja sen tiedon tarvitsemme mainostajalta – eli sinulta, tai yrityksesi myynnistä vastaavalta henkilöltä. 

Käymme tiedot läpi sovituin väliajoin olipa se sitten kvartaaleittain tai kampanjan lopuksi. Seuranta ja yhteinen ymmärrys sekä opeista että onnistumisista auttaa toteuttamaan seuraavan kampanjan entistä tehokkaammin. 

Meille on tärkeää, että jokaista kampanjaa seurataan ja onnistumista mitataan. Kun sinä saavutat tavoitteesi, olemme mekin onnistuneet. 

Tavoitteet ja markkinoinnin vuosikello ohjaavat parhaisiin tuloksiin 

Mainonta on laji, jossa suunnitelmallisuus tuottaa tulosta ja kokemuksen kautta saadut opit kasvattavat satoa kerta toisensa jälkeen. Parhaisiin tehoihin olemmekin päässeet silloin, kun asiakkaallamme on selkeä markkinoinnin vuosikello sekä tavoite, joka mainonnan avulla halutaan saavuttaa. 

Jos et ole ehtinyt määrittelemään markkinoinnin tavoitteita tai vuosikelloa itseksesi tai oman tiimisi kanssa, ei hätää: autamme suunnittelun yhteydessä myös näiden asioiden hahmottelussa.  

Markkinoinnin vuosisuunnittelussa tarkastelemme tavoitteitasi ja koko vuoden markkinointibudjettiasi ja sitä, miten se kannattaa jakaa. Kannattaako tehdä tasaista mainontaa koko ajan, vai jakaa se sykleihin ja tehdä tietty määrä lähtöjä vuodessa? 

Käymme myös läpi, mitkä mediaryhmät osuvat budjettiisi parhaiten: onko tehokkaampaa lähteä hakemaan isoa määrää kontakteja massamedioiden avulla, vai kohdentaa tiukemmin ja rajata mainonta tarkasti tiettyyn kohderyhmään.

Esimerkkejä tavoitteellisen mainonnan onnistumisista 

Tästä pääset lukemaan hyviä esimerkkejä tavoitteellisesta ja suunnitelmallisesta mainonnasta:

Luottokumppanin kanssa on helppoa aloittaa mainonta tai kokeilla uusia medioita

Joskus mainostaja on syystä tai toisesta ollut pitempään hissun kissun, esimerkiksi yrityksen  toiminnan muutosten takia tai budjettisyistä. Silloin autamme määrittelemään ensimmäiset tavoitteet ja rakentamaan kampanjan, jolla testataan kohderyhmiä, mainontaa ja viestejä ilman valtavia riskejä. 

Jos taas olet mainostanut jo pitkään esimerkiksi lehdissä ja verkossa, voimme auttaa sinua kokeilemaan uusia mediaryhmiä kuten alueellista tv-mainontaa tai radiota budjettiisi sopivalla kampanjalla.
 
Mainonnan testaaminen on kanssamme helppoa ja joustavaa. Jos näyttää siltä, että tehty mediasuunnitelma ei vie kohti tavoitteita, voimme vaihtaa kurssia ja kokeilla jotain aivan muuta. 

Haluamme, että yhteyshenkilöstäsi muodostuu ajan kanssa sparrauskaveri – luottokumppani, joka tuntee sinut, tavoitteesi, bisneksesi ja aiemmat kampanjasi. Yhteyshenkilön taustalla toimii aina joukko asiantuntijoita, jotka ovat valmiina tökkäämään kätensä saveen ja auttamaan sinua kiperimmissäkin haasteissa.

Koska paletissamme on koko Sanoman kattava mediavalikoima, hakusanamainonta ja mainonta sosiaalisessa mediassa sekä verkkosivujen suunnittelu ja tuotanto, löydämme aina yrityksesi tarpeeseen ja budjettiin sopivat, tehokkaimmat ja puhuttelevimmat mediat.

Uskomme markkinoinnin suunnitelmallisuuteen ja pitkäjänteiseen tekemiseen, mutta emme säikähdä nopeitakaan aikatauluja. Jos tarvitset sähäkkää reagointia ja kampanjan käyntiin jo alkaneella viikolla, autamme onnistumaan siinäkin. 

Olisi kiva jutella markkinoinnin ja mainonnan tavoitteista ja haasteista kanssasi. 

Jos palvelumallimme kuulostaa kiinnostavalta ja voisimme olla yrityksellesi oikea apuri, niin jätä meille yhteydenottopyyntö ja sovitaan tapaaminen!


ota yhteyttä