Me saamme työssämme auttaa sekä markkinoinnin ammattilaisia että oman toimensa ohella markkinointia tekeviä yrittäjiä.
Keskusteluissamme nousee päällimmäiseksi usein sama teema: onnistumisen paineet yhä monimutkaisemmaksi käyvässä mainonnan maailmassa.
Siksi meidän tärkein tehtävämme on auttaa asiakkaitamme onnistumaan mainonnassa. Tässä jutussa kerromme miten sen teemme ja millainen on tapamme palvella asiakkaitamme.
Mainostilan ostaminen on usein mainostajan kinkkinen kysymys numero yksi.
Mediatilaa myyvät mediatalot ja mediatoimistot, mutta myös osa mainostoimistoista tarjoaa mediasuunnittelu- ja mediaostopalveluita. Lisäksi Google-, some- ja verkkomainonnan tarpeisiin palveluita tarjoavat erilaiset digitoimistot, Facebook- ja Google-mainontaa voi ostaa itsekin.
Toimijoita on siis paljon ja mainostajan mahdollisuudet ovat liki rajattomat. Kuulostaa periaatteessa hyvältä, mutta kuviossa on mukana yksi iso mutta: mainonnan aloittaminen tai uusien medioiden kokeilu voi tässä viidakossa tuntua työläältä ja hankalalta.
Pahimmassa tapauksessa kokenutkin markkinoija päätyy pyörittämään mainoksia samoissa medioissa kampanjasta toiseen, vaikka tehokkaampiakin keinoja asiakkaan tavoittamiseen olisi tarjolla.
Erilaisilla toimijoilla on omat vahvuutensa:
Tässä kohtaa on hieman paukuteltava henkseleitä: vahvuutemme on näiden maailmojen yhdistäminen.
Rakennamme tarpeisiisi parhaan kokonaisuuden Sanoman laatumedioista, hakusana- ja somemainonnasta. Samalla pidämme huolen siitä, että kampanjasta syntyy asiakkaitasi puhutteleva kokonaisuus, joka tavoittaa tärkeimmät kohderyhmäsi riittävällä laajuudella.
Yhteistyö kanssamme alkaa useimmiten tapaamisella, jossa käymme läpi yrityksesi tarpeita ja haasteita.
Mukana on oma yhteyshenkilösi ja lisäksi tarvittaessa insight-ammattilainen, joka tuo tiskiin ymmärrystä asiakkaistasi, heidän tavastaan käyttää mediaa ja ostaa, sekä siitä, miten voimme tavoittaa heidät parhaiten.
Tapaamisessa keskustelemme kanssasi liiketoimintasi ja markkinointisi tavoitteista, tärkeimmistä asiakkaista ja kohderyhmistä ja siitä, millaista vuosikelloa mainonnan kannattaisi noudatella, jotta saat siitä parhaat mahdolliset tulokset.
Kun tunnemme tavoitteet, kohderyhmän ja esimerkiksi budjetin antamat raamit, kokoamme tiimin, joka suunnittelee kampanjasi, jatkuvan mainonnan kokonaisuutesi tai molemmat – tarpeesi ja antamiesi reunaehtojen mukaan.
Suunnittelutiimissä ovat tarpeen mukaan oman yhteyshenkilösi lisäksi mukana mm.
Olemme osa Sanoma-konsernia, eli mediasuunnitelma koostuu Sanoman verkkomedioista, sanoma- ja aikakauslehdistä sekä radio- ja TV-kanavista tarpeesi, kohderyhmäsi, budjettisi ja yritykselle tärkeän alueen mukaan. Tarpeen ja kohderyhmäsi mukaan ehdotukseen sisältyy myös usein Google- ja some-mainontaa.
Suunnitelman läpikäynnin aikataulu sovitaan jo ensimmäisessä tapaamisessa, eli tiedät jo etukäteen, milloin käymme mediasuunnitelman kanssasi läpi.
Läpikäynnin jälkeen suunnitelmaa tarkennetaan kampanjabudjettisi ja mahdollisesti päivittyneiden tarpeidesi mukaan.
Kun suunnitelma on hyväksytty, voimme käydä aineistojen eli mainonnan suunnittelun ja tuotannon kimppuun! Itse mainosten suunnittelussa ja tuotannossa on kaksi vaihtoehtoa:
Sen jälkeen kampanja “menee liveksi”, eli lähtee pyörimään suomalaisten silmien ja korvien ulottuville.
Sovimme kampanjan tavoitteista, seurannasta ja mainonnan onnistumisen mittareista kampanjan suunnittelun yhteydessä.
Mainonnan tarkemmat mittarit määräytyvät aina tavoitteidesi mukaan, mutta tyypillisesti seuraamme kahdenlaisia asioita:
Jos tavoitteenasi on esimerkiksi houkutella uusia asiakkaita verkkosivuillesi tai kivijalkaliikkeeseesi, seuraamme, tavoittiko mainos riittävän määrän asiakkaita ja löysivätkö he oikeaan paikkaan. Jos näin ei tapahtunut, analysoimme, mikä meni vikaan, ja mitä voimme korjata jatkossa.
Mittareista ja työnjaosta kannattaa sopia jo kampanjasuunnittelun aikana, sillä esimerkiksi verkkosivuston analytiikkaa seurataan useimmiten mainostavan yrityksen sisällä. Jos haluat meidän auttavan sivustoliikenteen seuraamisessa, täytyy meille avata erikseen pääsy sivustosi analytiikkaan.
Kaikkein tärkein mittari on tietenkin myynnin kehitys, ja sen tiedon tarvitsemme mainostajalta – eli sinulta, tai yrityksesi myynnistä vastaavalta henkilöltä.
Käymme tiedot läpi sovituin väliajoin olipa se sitten kvartaaleittain tai kampanjan lopuksi. Seuranta ja yhteinen ymmärrys sekä opeista että onnistumisista auttaa toteuttamaan seuraavan kampanjan entistä tehokkaammin.
Meille on tärkeää, että jokaista kampanjaa seurataan ja onnistumista mitataan. Kun sinä saavutat tavoitteesi, olemme mekin onnistuneet.
Mainonta on laji, jossa suunnitelmallisuus tuottaa tulosta ja kokemuksen kautta saadut opit kasvattavat satoa kerta toisensa jälkeen. Parhaisiin tehoihin olemmekin päässeet silloin, kun asiakkaallamme on selkeä markkinoinnin vuosikello sekä tavoite, joka mainonnan avulla halutaan saavuttaa.
Jos et ole ehtinyt määrittelemään markkinoinnin tavoitteita tai vuosikelloa itseksesi tai oman tiimisi kanssa, ei hätää: autamme suunnittelun yhteydessä myös näiden asioiden hahmottelussa.
Markkinoinnin vuosisuunnittelussa tarkastelemme tavoitteitasi ja koko vuoden markkinointibudjettiasi ja sitä, miten se kannattaa jakaa. Kannattaako tehdä tasaista mainontaa koko ajan, vai jakaa se sykleihin ja tehdä tietty määrä lähtöjä vuodessa?
Käymme myös läpi, mitkä mediaryhmät osuvat budjettiisi parhaiten: onko tehokkaampaa lähteä hakemaan isoa määrää kontakteja massamedioiden avulla, vai kohdentaa tiukemmin ja rajata mainonta tarkasti tiettyyn kohderyhmään.
Tästä pääset lukemaan hyviä esimerkkejä tavoitteellisesta ja suunnitelmallisesta mainonnasta:
Raision vuokra-asunnot tasaa liiketoiminnansa suvantovaiheita mainonnan avulla
Vastuu Group lanseerasi uuden nimensä monimediakampanjan avulla
Joskus mainostaja on syystä tai toisesta ollut pitempään hissun kissun, esimerkiksi yrityksen toiminnan muutosten takia tai budjettisyistä. Silloin autamme määrittelemään ensimmäiset tavoitteet ja rakentamaan kampanjan, jolla testataan kohderyhmiä, mainontaa ja viestejä ilman valtavia riskejä.
Jos taas olet mainostanut jo pitkään esimerkiksi lehdissä ja verkossa, voimme auttaa sinua kokeilemaan uusia mediaryhmiä kuten alueellista tv-mainontaa tai radiota budjettiisi sopivalla kampanjalla.
Mainonnan testaaminen on kanssamme helppoa ja joustavaa. Jos näyttää siltä, että tehty mediasuunnitelma ei vie kohti tavoitteita, voimme vaihtaa kurssia ja kokeilla jotain aivan muuta.
Haluamme, että yhteyshenkilöstäsi muodostuu ajan kanssa sparrauskaveri – luottokumppani, joka tuntee sinut, tavoitteesi, bisneksesi ja aiemmat kampanjasi. Yhteyshenkilön taustalla toimii aina joukko asiantuntijoita, jotka ovat valmiina tökkäämään kätensä saveen ja auttamaan sinua kiperimmissäkin haasteissa.
Koska paletissamme on koko Sanoman kattava mediavalikoima, hakusanamainonta ja mainonta sosiaalisessa mediassa sekä verkkosivujen suunnittelu ja tuotanto, löydämme aina yrityksesi tarpeeseen ja budjettiin sopivat, tehokkaimmat ja puhuttelevimmat mediat.
Uskomme markkinoinnin suunnitelmallisuuteen ja pitkäjänteiseen tekemiseen, mutta emme säikähdä nopeitakaan aikatauluja. Jos tarvitset sähäkkää reagointia ja kampanjan käyntiin jo alkaneella viikolla, autamme onnistumaan siinäkin.
Jos palvelumallimme kuulostaa kiinnostavalta ja voisimme olla yrityksellesi oikea apuri, niin jätä meille yhteydenottopyyntö ja sovitaan tapaaminen!