Sanoma tutki: Digitaalisen audion kulutus jatkaa kasvuaan, eniten on lisääntynyt podcastien suosio
Digitaalisen audion kaikkien muotojen kuuntelu on kasvussa. Suosituin digiaudion muoto on musiikki, mutta podcastien kuuntelu on lisääntynyt viimeisen kahden vuoden aikana eniten. Jo 50 % digiaudion kuuntelijoista kuuntelee podcasteja viikoittain ja 23 % päivittäin tai lähes päivittäin.
Digitaalista audiota kuuntelevista kolmannes kuuntelee radiota lähetysaikaan netin tai sovelluksen kautta ja neljännes radion tallenteita vähintään kerran viikossa. Uusinta digiaudiota ovat audioartikkelit, joita on kuunnellut jo kolmannes digitaalisen audion kuuntelijoista, heistä 14 % vähintään viikoittain.
Supla kuuluu tunnetuimpiin audiopalveluihin
Sanoman audiopalvelu Suplan tunnettuus on kasvanut. Suplan tuntee jo 79 % digitaalista audiota viikoittain kuuntelevista suomalaisista, ja tätä korkeammat lukemat saivat vain Spotify ja Yle Areena. Spontaaneiden mainintojen määrässä Supla sijoittui toiseksi Spotifyn jälkeen.
Audion positiivinen kierre on lisännyt palveluiden ja sisältöjen tarjontaa, ja yhä useampi palvelu mainittiin spontaanisti.
Podcast-sisällöissä kiinnostaa eniten huumori ja viihde
Kiinnostavimpana podcast-sisältönä pidettiin huumoria ja viihdettä. Toiseksi suosituinta sisältöä on true crime. Kolmanneksi eniten kuunnellaan erilaisia talk show - ja keskusteluohjelmia. Tämänhetkistä maailmantilannetta heijastaa se, että kiinnostus uutis- ja ajankohtaisaiheisiin sekä historiaan on kasvanut.
Podcastien kuuntelu on lisääntynyt myös ajankäytöllisesti. 74 % podcasteja kuuntelevista kertoo kuuntelevansa useampaa kuin yhtä sarjaa viikon aikana ja 80 % enemmän kuin yhden jakson viikossa. Reilu viidesosa podcastien kuuntelijoista kuuntelee viikon aikana viisi jaksoa tai enemmän.
Audioartikkelit eli audioitetut tekstisisällöt ovat uusin tulokas digitaalisen audion portfoliossa. Helsingin Sanomien ja Ilta-Sanomien sisällöt saivat eniten spontaaneita mainintoja, kun audioartikkeleita kuunnelleilta kysyttiin heidän kuuntelemistaan sisällöistä.
Sanoman digiaudiotutkimuksessa kartoitettiin digitaalisen audion eri muotojen kuuntelua sekä audiopalveluiden tunnettuutta. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat digitaalista audiota viikoittain kuuntelevat 15–64-vuotiaat suomalaiset. Otos (n=534) kiintiöitiin sukupuolen, iän ja asuinpaikan mukaan vastaamaan väestöä. Tutkimus toteutettiin Norstatin paneelissa aikavälillä 26.2.–4.3.2024.
Haluatko kuulla lisää digiaudiotutkimuksesta? Kysy Sanoman yhteyshenkilöltäsi tai ota yhteyttä
Tutustu radio- ja audiomainonnan ratkaisuihin
Katso myös:
Tehdään oma podcast! Mitä se vaatii?